"Nimeni nu poarta pantofi ca un dansator pe scena" Christian Louboutin

Christian Louboutin este cunoscut ca cel mai important designer de pantofi din lume iar destinul sau special ne dovedeste si intareste, daca mai era nevoie, credinta ca talentul este innascut si ca impreuna cu mult profesionalism si dedicatie reprezinta cheia succesului veritabil, durabil si recunoscut unanim peste vremuri .

Desi azi este adulat de milioane de femei pentru creatiile sale, indiferent ca pantofii sai sunt purtati de celebritati precum Kate Moss, Beyonce, Madonna ,Nicole Kidman, Angelina Jolie sau Catherine Zeta Jones si chiar daca unul dintre cele mai prestigioase Institute din New York i-au dedicat o intreaga expozitie, Louboutin a decis ca cei care vor vorbi vreodata despre el sa fie pantofii sai, singurii care vor transmite despre ceea ce este cu adevarat acest designer, singurii capabili sa faca cunoscuta sclipirea geniului sau creator.

Nascut in Paris, in 1964, designerul obisnuia ca la numai 12 ani sa fuga de la scoala pentru a urmarirepetitiile actritelor din celebrul club de noapte parizian Folies Bergère.  Ceea ce il fascina pe micul Louboutin erau costumele minunat realizate, stralucitoare, lucrate cu atentie pentru detaliu, ce ofereau stralucire si senzualitate formelor feminine: "Dansatoarele sunt cele care m-au influentat cel mai mult. Daca va plac tocurile extem de inalte, atunci sa stiti ca este vorba de cele mai inalte tocuri. Totul se reduce la picioare, la felul in care se poarta, la infrumusetarea corpului. Sunt simbolurile supreme."

Daca cei mai multi designeri si-au inceput cariera studiind in ateliere specializate sub indrumarile atente ale maestrilor lor, trebuie sa stiti ca Louboutin a gasit primele momente de inspiratie, in anii sai de formare, observand, la doar 17 ani, cum dansatoarele de cabaret ce purtau pe cap uriase angrenaje de pene si metal reuseau cu o gratie desavarsita sa coboare si sa urce treptele fiind incaltate cu pantofi extrem de inalti fara sa fie nevoie, de altfel, sa isi coboare privirea in directia talpilor. Despre acel moment Christian Louboutin declara mai tarziu : "atunci am inteles ca pantofii inseamna pozitie si proportie."

Louboutin si-a petrecut cea mai mare parte a inceputului sau de cariera realizand creatii pentru case de moda renumite precum Chanel, Yves Saint Laurent sau Maud Frizon si aflandu-se in prezenta celebrului designer Charles Jourdan. Mai apoi, in 1998, ajunge sa lucreze cu cel mai are designer de pantofi, Roger Vivier, ajutandu-l pe acesta sa organizeze una dintre expozitiile dedicate creatiilor lui Vivier.


Ei bine, in tot acest context Christian Louboutin este cel care a readus in moda incepand cu anii 1990 si 2000 pantofii denumiti stiletto, hotarand sa creeze mii de modele de pantofi cu tocuri ametitor de inalte, acestea ajungand sa masoare 12 cm sau chiar mai mult. Istoria celebrilor sai pantofi stiletto marca Louboutin a inceput atunci cand, in 1979, aflat in peregrinari pe strazile Parisului designerul vede in dreptul muzeului Ocean Art anuntul prin care vizitatoarele erau rugate sa nu zgarie podeaua cu pantofii lor costisitori folosind papuci speciali de panza peste incaltamintea de strada. Vizibil deranjat de acest avertisment, designerul s-a gandit si a gasit, ceva mai tarziu, rezolvarea problemei prin comprimarea inchizatorilor si a talpilor integrate.(?) Prin aparitia pantofilor stiletto telul pe care Louboutin il urmarea era simplu: "doream sa fac ca o femeie sa se simta sexy, frumoasa, sa fac ca picioarele ei sa arate cat se poate de lungi". Aceste modele sunt cunoscute si asociate cu tinutele de seara si incorporeaza barete batute in pietre, pene, tinte, piele stantata sau imprimata si alte tuse decorative, emblema CL.

Reusesc insa acesti pantofi cu tocuri cui sa fie si confortabili? Louboutin spune: " este important pentru ca notiunea de a suferi pentru a fi frumoasa nu are nici o noima". " Un pantof trebuie sa fie frumos, dar asta nu inseamna ca trebuie sa suferi purtandu-l. Fericirea este cu mult mai frumoasa". El adauga faptul ca multe dintre modelele sale au o platforma ascunsa, astfel incat, chiar daca ai un toc de 12 centrimetri tu te vei simti ca si cum ai sta doar pe un toc de 7 cm.

 

Primul model al creatiilor sale care a atras atentia iubitorilor de moda din alte destinatii decat Parisul a fost cel numit in industria modei ca "inseparabili" – acesta reprezinta acel element de design sau cuvant care incepe pe un pantof si se termina pe celalalt. In cazul lui este vorba de ineditul "LO" "VE" despre care declara de curand, pentru siteul net-a-porter.com, ca a fost creat inspirat fiind de melodia L-O-V-E interpretata de Nat King Cole si pe care o asculta in tinerete.

"Cand eram foarte tanar oamenii ma intrebau ce doresc sa fac in cariera. Nu aveam idee, dar vazusem intr-un muzeu desenul minunat al unui pantof asa ca am spus tuturor ca vreau sa fac pantofi. Abia peste cativa ani cand am vazut o carte despre Roger Vivier am realizat ca aceasta este cu adevarat o meserie.  Mi-am infiintat compania in 1991. Un prieten jurnalist mi-a spus ca as avea nevoie de reclama, asa ca am trimis tuturor publicatiilor singura poza pe care o aveam (pantofii cu "love" inscriptionat pe ei). Ei au  publicat poza si din acel moment toata lumea a venit la magazin sa cumpere acei pantofi. Cand mi-am inceput afacerea, pantoful Love a constituit 85% din vanzarile mele."

Cu toate acestea, elementul care ii va defini intreaga creatie fiind si cel mai renumit simbol al marcii sale este vestita si inegalabila talpa de culoare rosie. Ca toate elementele care i-au marcat creatiile si cariera si aceasta are o poveste, totul pornind de la o idée simpla, o sclipire de inspiratie. Revizuindu-si modelele intr-una dintre prezentarile sale a realizat ca intregului concept ii lipseste acea nota de personalitate, acel "ceva". Framantat de aceasta idée se intampla sa prinda cu privirea pe una dintre angajatele sale in timp ce aceasta isi picta unghiile cu oja rosie. Tot ce a putut rosti designerul a fost "Asta e!". Din acel moment, toate perechile de pantofi semnati Christian Louboutin vor deveni inconfundabile purtand pe talpa marca acelui rosu aprins.


"Nu eu am ales talpa de culoare rosie. E mai mult ca si cum talpa rosie m-a ales pe mine. A inceput ca un accident fericit, de care am ales sa tin cont. Am fost mereu inspirat de arta pop asa ca mai toate schitele mele erau pline de culoare. Asa a aparut si primul prototip. Dar ceva lipsea. Slava Domnului ca era acea fata langa mine care isi picta unghiile. I-am luat imediat oja – multumesc lui Chanel pentru asta! I-am luat lacul de unghii si am pictat talpile pantofilor."


De stiut este si ca pentru o perioada scurta de timp Christian Louboutin a comercializat si seria de pantofi purtand pe talpa culoarea baby blue. Acestia erau destinati mireselor, in baza vechii traditii "poarta si ceva albastru", doar ca aceste creatii erau realizate la comanda si nu au fost pe piata decat o foarte scurta perioada de timp. In final, productia lor a fost intrerupta in urma unor probleme de marca inregistrata.

Primul magazin deschis de Louboutin sub marca proprie a fost in anul 1992 in Passage Vero-Dodat din Paris. Din acel moment brandul Louboutin si marca pantofilor cu talpa rosie se nascuse. Azi locuieste la aceeasi adresa dar pantofii sai se vand in peste 46 de tari avand deschise peste 20 de magazine in orase precum New York, Londra, Los Angeles sau Beijing si facand din celebritati precum Oprah, Sarah Jessica Parker, Cameron Diaz sau Katie Holmes clientele sale fidele, in plus el continuand sa creeze pantofi pentru tinerii si talentatii designeri Rodarte si Roland Mouret.


Ce nu stiti, poate, este ca nici unul dintre magazinele sale nu seamana intre ele dar cu toate acestea ele au un singur lucru in comun: toate sunt proiectate si decorate de insusi Louboutin.

Asa cum declara chiar Louboutin, inspiratia sa sta in orice mai putin in moda. Un exemplu inedit si plin de savoare care s-a bucurat de succes este incastrarea unor petale de hortensie intr-un toc transparent de silicon. A urmat chiar si trendul eco al reciclarilor cu seria pantofilor "trash" in al caror design de toc a incorporat bilete vechi de metrou sau pahare de cafea.

"Creatiile sale sunt precum bijuteriile, sculpturile, obiectele", declara prietena sa apropiata, designerul Diane von Furstenberg. Cu toate acestea Christian Louboutin stie ca cele mai dorite comori de catre femei sunt cele pe care le pot purta.


Cunoscut pentru parteneriatul cu David Lynch in proiectul realizat anul trecut avand ca tema fetisul, Louboutin a inceput anul acesta o alta colaborare, de data aceasta cu renumitul realizator de broderii Jean-Francois de la House of Lasage pentru a creea o pereche de pantofi de inspiratie Marie Antoinette. In lume exista doar 36 de perechi din acest model si au fost vandute ca si editie limitata pentru suma de 6295 $.  

"Nu sunt foarte ambitios, in sensul ca nu-mi doresc sa am 5 masini, 20 de case, un avion.. Iti vinzi compania daca iti doresti multe lucruri, dar nu exista ceva de care am nevoie si pe care sa nu il am. Cred ca, in pozitia de designer, ceea ce reiese din creatiile mele este un sentiment de libertate si pierzand asta cu siguranta va avea repercursiuni asupra muncii tale. Nu cred ca este un lucru urat sa fii liber."